måndag 22 augusti 2011

Vardag

Så var det måndag igen och nedräkningen mot nytt jobb fortsätter. Tre och en halv vecka kvar. Hur ska jag hinna. Det är möten som ska fixas, texter - massor av texter - som ska skrivas och processas och inte minst skrivbord och dator som ska städas.

Jag har en del böcker kvar sedan jag läste juristutbildningen. Dom är ganska inaktuella men det har varit svårt att skiljas från dom. Funderar dock på om det är dags nu. Kanske ska det bli en storröjning av hyllorna ändå. Varför inte göra sig av med barlasten en gång för alla?

Nåja, innan dess som sagt möten och grejer. Ett uppdrag som jag haft ett antal år är att jag sitter i rättshjälpsnämnden. Det innebär att jag beslutar om överklaganden gällande rättshjälp i ärenden där folk verkligen råkat illa ut. Det kan vara vårdnadstvister, sjukersättningar och inte sällan tvister på jobbet. Det handlar ofta om väldigt lite pengar för det allmänna men väldigt mycket för den enskilda. 98 gånger av 100 avslås ärendet. Det är ganska tråkigt men lagen ger inget utrymme för något annat.

Det är en hyllmeter ärenden som ska avgöras. Det är mitt sista möte i nämnden. När det är klart så är det jobb några timmar till och sedan fotboll. Det blir en produktiv dag med en fin kulturavslutning. Hoppas jag.

Inga kommentarer: