måndag 8 augusti 2011

Tittar du bort?

Jag ska erkänna att jag gör det. Tittar bort alltså. Jag skrollar förbi dom obehagliga artiklarna om mammor som tvingats gå ifrån sina barn i öknen eller kommit hela vägen till flyktinglägret bara för att drabbas av någon sjukdom och ändå förlora sina små.

Jag är Världsförälder. Det är ett behagligt sätt att döva sitt samvete lite. En gång varje kvartal kommer det hem en tidning med Goda nyheter där jag kan läsa om allt gott mitt ynka bidrag gjort. Men, den här gången räcker inte vare sig det ena eller det andra. Det är bara att konstatera.

Samtidigt som människor i vårt land säger "vi kan ju inte ta emot hela världen" så kommer tiotusentals människor till flyktingläger i Kenya varje dag. Dom tas emot och både mottagarlandet och världen gör så gott man kan.

Men, frågan är nu; gör du så gott du kan? Sanningen är att jag inte gör det. Världsförälder? Ja, det är ju bra med en hundring i månaden. Visst kan jag bättre? Visst kan du bättre? Ibland brukar man säga att om du avstår en öl ikväll när du går ut så kan du rädda den och det. Så kan man tänka eller så kan du rannsaka dig själv och bara inse att du har råd.

Okej, vi gör så här: välj en av nedanstående länkar och gör det, bara gör det!

Läkare utan gränser
Röda korset
Rädda barnen
Unicef

Det finns säkert massor av andra hjälporganisationer med det spelar inte så stor roll. Hur som helst, när du ändå är inne på sidan du valde. Välj ett månadsgiro också, det kostar så lite och ger så mycket!

Inga kommentarer: