onsdag 17 augusti 2011

Cykelmarodörer

Jag älskar som du säkert vet att cykla. Friheten, farten och att känna mig duktig. När jag cyklar förbi vägtullen på morgonen mår jag lite extra bra när jag ser bilarna på kö. Lätt och enkelt susar jag förbi på min röda crecent. Inte ens det faktum att man håller på att bygga om vägarna så att jag måste krångla mig fram på sina ställen gör mig sur.

Det som däremot gör mig sur är det gamla vanliga, gångtraffikanter som går rakt ut i cykelbanan utan att titta. Taxichaffisar som tror att cykelbanan är en parkeringsplats. Gubbilister som svänger rakt in framför en utan att ta någon som helst hänsyn. Folk som har stora hörlurar på sig i traffiken som gör dom onåbara för varningssignaler.

Men, det finns en kategori till. Det är cykelmarodörerna. Dom är många nu i början av terminen. Det är alla dom som landsvägscyklat under sommaren. På långa raksträckor utan annan traffik. Det är härligt men så kan man inte köra på väg till jobbet i stan. Det är fler som ska dela på utrymmet och det blir både farligt och stressigt. Markera när du ska svänga och ta det lite med ro. Jag menar inte att du måste "fincykla" men lugna ner dig - jag är ändå i kapp dig vid nästa rödljus.

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Bilister, av alla sorter, får ofta för sig att det är ok att stå och vänta tvärs över en cykelbana medan det ska bli klart att köra ut på vägen eller gatan de ska fortsätta på. Jag vet inte var de lärt sig att bilister står högre i rang än cyklister.

rocky sa...

och alla cyklister som cyklar i fel rikting på cykelbanorna! Det händer nog kanske inte i stan men allt för ofta i förorten. Jag som inte ens är van cyklist blir så jävla förbannad.