måndag 1 mars 2010

Bloggfritt

Har haft en bloggfri helg. Eller, egentligen inte för jag har surfat runt på en massa bloggar för att leta efter datalagringstrender. Jag har försökt hitta debatter och snack kring integritet och övervakning. Det är inte så lätt. Det finns en klick människor, företrädelsevis redan invigda (ofta men inte alltid män) och piratpartister som snackar om dessa frågor. Det är synd att det inte är fler.

Jag har berättat tidigare om att jag i väldigt många år har hållit på med frågan kring hemliga tvångsmedel, öppna tvångsmedel och integritet. Under alla dessa år har jag efterlyst en diskussion och jag trodde faktiskt att vi var på väg mot en sådan. Men icke sa nicke.

Samtidigt som vi fläker ut oss själva på nätet påstås det vara såååå viktigt för alla att saker inte lagras. Vet du, allvarligt talat, vad som händer med alla de uppgifter som du själv lägger ut? Vet du hur dom lagras och vilka tredjeparts-avtal som finns?

Jag frågade min snart 18-åriga dotter om detta är frågor som man snackar om i hennes (annars ganska politiskt medvetna miljö). Inte alls sa hon, vi vill mest ha jobb!

2 kommentarer:

Veronica sa...

Den enda poltik 18-åringen och 20-åringen(killar) här hemma pratar är just rätten att fildela - inte någon konsekvens av det vidare.
Könsrelaterat?

Alla smutsiga detaljer sa...

Fast, dottern säger detsamma fast inte i politiska termer utan man bara gör det och det är inget mer med det. Alltså, hon menar att det är inte den frågan man väljer på. Jag tror att det är väldigt indiviuellt så klart men det är ingen stor fråga.

Gör en opinionsundersökning, jag frågade - om du skulle tvingas välja på EN fråga, vad skulle det bli?