torsdag 19 juli 2012

Vanans vanmakt

Jag jobbar på ett kontor som ligger vid Medborgarplatsen i centrala Stockholm. Det har jag gjort i snart ett år. När jag först började jobba här slogs jag av hur många trasiga människor som mötte mig vid tunnelbanan när jag kom till jobbet.

Jag möttes av tiggare, narkomaner, hemlösa, tandlösa, fattiga och utslagna, halta, lytta och olyckligt lottade. l regn och rusk, snö och sol finns dom där.

Idag slog det mig, när jag var på väg till jobbet, att jag inte ser dem lika tydligt längre. Först trodde jag att de blivit färre. Så är det tyvärr inte. Det skrämmer mig. Jag har alltså vant mig vid att jobba på en plats där dom trasiga och fattiga blir genomskinliga efter ett tag. Så vill jag inte ha det. Jag måste hålla ögonen öppna och fortsätta se.

Inga kommentarer: