tisdag 3 juli 2012

Första dagen på Almedalen

Det blev sen blogg för mig idag. Den blir kort också. Kan börja med att konstatera att jag är i Visby och att det är politikervecka. Första dagen är alltid förvirrande men samtidigt är allt som vanligt. Här ett axplock. På förmiddagen var det seminarium om manlighetskultur på fotbollsläktaren. Jag var inte där men följde det via twitter. Efter att också ha pratat med lite folk som var där kan jag konstatera att även om några kommit en bit, andra långt så finns det en del som inte kommit någonstans. Folk pratar på allvar fortfarande om att en artikel var publicerad i Aftonbladet, inte om innehållet i artikeln. Seriöst, släpp hörnflaggan nu. När dessutom den så kallade SLOn (typ supporter-kontaktperson i den egna klubben) tar detta i försvar.... Jag har lämnat Bajen Fans eftersom de försökte strypa min yttrandefrihet men jag är fortfarande medlem i Bajen Fotboll och jag har fortfarande säsongskort. Jag ser mig som en supporter, värt att tänka på. Nåväl, tillbaka till Almedalen. Två torgmöten om samvetsklausuler och islamhat. Obehagligt men sant. Kampen mot kvinnors rätt till abort är högst aktiv. Att Sverigedemokraternas kvinnoförbund är islamofober är knappast nytt. Slutligen talet. Reinfeldt tog oss på en resa runt Sverige. Alla platser som han besökt och alla människor han mött. Ganska trist och ungefär samma som förra året. Två kängor till folkpartiet, språkkrav och ungdomslöner. Så lansering av uttrycket jobbat (tror inte det fastnar). Sedan drog han talet en gång till fast lite snabbare. Tja, det var den korta versionen. Det får räcka för idag.

Inga kommentarer: