torsdag 11 november 2010

Avgå alla

Som du vet håller jag på Bajen. När det var som mest turbulent för ett drygt halvår sedan tog man fram en t-shirt som verkligen talade till förståsigpå-folket. Den var en blinkning åt dom som anser att allt löser sig bara man sparkar vilt omkring sig och skriker på någons avgång. Jag tror att den bästa metoden är att man som ledare alltid måste ha inställningen att ens plats inte är given. Samtidigt måste man känna att man leder och har förtroende att leda.


Det är dock skillnad mellan att avgå och att ställa sin plats till förfogande. Om man avgår avser man inte att komma tillbaka. Ställer man sin plats till förfogande är man beredd att faktiskt hugga i igen om man får frågan. Sossarna behöver ompröva sin politik i ännu större utsträckning än andra partier och måste ha en ledning som är beredd att ta strider. Jag är orolig över utvecklingen eftersom jag inte vill se en situation där högern vinner ännu mer makt. Det betyder att jag skulle bli väldigt besviken om sossarna fortsatte sin vandring mot att bli ännu ett mitten/höger parti. Det är väldigt ont om idéer där i mitten.

Nåja, jag hoppas att politiken hamnar i fokus och att förnyelsen sker där. Mona Sahlin gjorde sin verkliga uppryckning i slutet av valrörelsen när hon började prata med värdeord som människor kände igen. När socialdemokratins botten stack opp. "Jag vill ha ett samhälle som bygger på av var och en efter förmåga och åt var och en efter behov" sa Mona och rev ner fler applåder än någonsin.

Efter att Bajentröjan "Avgå alla" snabbt hade sålt slut kom det ytterligare en som jag tyvärr inte har någon bild på men texten på den löd: "Angår alla". Jag önskar sossarna lycka till i kampen för att igen bli ett parti som gör just det.

Inga kommentarer: