Eller var det tvärt om och började man från norr eller söder?
Sanningen är att jag faktiskt inte haft någon enda vettig användning för denna kunskap förutom när jag spelat frågespel. Detta behöver dagens ungdom antagligen inte oroa sig för eftersom major Björklund nu lagt sig i igen.
Nästa höst får vi en ny läroplan. Det är säkert bra. Pratade med min dotter som går första året på gymnasiet om hur gammeldags lärandet är. Alla fakta finns ju ett knapptryck bort. Framtidens lärande borde väl gå ut på att värdera och söka och förstå information och sammanhang, inte att rabbla floder. Detta till trots framhärdar major Björklund i att dra oss längre och längre bak i pedagogikens historia.
Lärarna slår bakut. Vetenskapen protesterar. Dom som tagit fram den nya mer moderna läroplanen får smäll på fingrarna för att utbildningsministern "tycker något". I ett ekoinslag undrar Björklund varför man ska ändra något som fungerar?
Jo, därför att framtiden ligger framför oss - inte bakom oss.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar