torsdag 20 augusti 2009

Skärpning

I början av sommaren inledde jag "mitt nya liv", igen. Jag tränade bra och med bra träning följer inte sällan bra mat. Jag kände mig stark, frisk och bra på alla sätt och vis. Nu har jag slarvat i över en vecka och genast faller jag tillbaka i träsket. Det är uppenbart att perioderna av bra liv måste bli längre för att det ska funka att slarva. Så, slut på experimentet, tillbaka i fållan och upp i sadeln och allt sånt där.

Nu vet ju både du och jag att anledningen till att jag "slarvat" är att jag haft fullt upp med tonårstjafs och sånt. Jag tror att saker och ting kan bli bättre nu när skolan äntligen börjar igen. Det kan klart konstateras att sommarlovet är för långt. Visst, jag förstår att det kan vara skönt och att det är bra för de lite äldre som vill jobba på sommaren och så men det hinner hända för mycket under sommaren. Dom barnen som inte har någon vuxen som ser dom, det är för deras skull sommarlovet borde vara kortare.

Så, grattis alla ni som börjar skolan den här veckan. Ni ska veta att det är inte alla som gör det. Framför allt om du är tjej. Du vet väl att i många länder så går flickor knappast i skolan alls. Den snabbaste vägen ur fattigdom och det säkraste sättet att skapa demokrati är att ge alla utbildning. Människor som har förmåga att ifrågasätta är det bästa vaccinet mot krig och diktatur.

Föresten, angående det där med talibaner och våldtäkter - läs detta, mycket väl formulerat och bli sedan glad över detta, bättre sent än aldrig.

Inga kommentarer: