fredag 21 augusti 2009

VAB

Igår jobbade jag hemma. Jag har alltid någon liten utredning att läsa, en artikel att skriva eller fråga att klura kring med reserch som kan göras var som helst. Detta gör att jag är mobil och inte fast vid ett skrivbord. Så är det mest jämt. Att jag har möjlighet att ta en dag då och då utanför kontoret. Inte alltid så klart. En förutsättning för att ha det så är ju att man oftast är på plats. Sen finns det ju möten som man måste vara på men mitt jobb innebär ett ganska stort mått av frihet vad gäller stationeringsort. Ett sådant arrangemang kräver disciplin, det är självklart. Man måste veta vad man håller på med. En liten utredning om effektiviteten i buggninglagen är lagom att klämma i sig.

Tyvärr har jag också en hel del komptid att ta ut. Inte sällan blir dagarna något för långa eller så behöver man göra någon grej utanför arbetstid som bygger på kullen av komp till ett berg. Å andra sidan har jag ingen övertidsersättning. Det är tid mot tid som gäller.

I torsdags drabbades min dotter av Den Nya Influensan. Min dotter fyller 15 i höst. Hon är alltså väldigt mycket för gammal för att anses ha behov av sin mamma (eller pappa) när hon är sjuk. Att min dotter kvalar in i en så kallad riskgrupp är ingen ursäkt. För att få vara hemma med sjukt barn ska barnet inte ha fyllt 12. Om jag inte hade haft möjligheten att jobba hemma och ta ut komp skulle jag antagligen ha sjukskrivit mig. Så sjuk var dottern igår. Om jag hade jobbat på kontoret istället för i mitt kök hade jag varit allt för orolig för att vara effektiv ändå.

Att sjukskriva sig utan att vara sjuk är att fuska. Dessutom är det dyrt eftersom det kostar en karensdag Men, hur stor är din sjuka unge när flunsan slår till? Jag är sååå lyckligt lottad, det är inte de flesta. En riskfaktor för spridning av flunsan - säkert.

Inga kommentarer: