torsdag 16 april 2009

Vem ska man sparka på när alla redan ligger?

På jobbet pysslar jag just nu med stora siffror. Det är miljarder det handlar om. Miljoner även i tiotal är växelpengar. Jag är inte ekonom som du vet utan jurist och därmed har jag en liten svag släng av ekonomiallergi men jag har genom åren lärt mig leva med den. Jag vet ju att två gånger om året är det liksom bara att bita ihop. Något som jag lärt mig är att sambanden är viktiga. Det räcker inte med att titta i ena änden av snöret för att se vad man fiskar upp i den andra.

Nå, just nu tittar jag då på rättsväsendet och kan konstatera att inom några år kommer man totalt med alla myndigheterna (polis, domstol, åklagare, kriminalvård etc) att ha ett underskott på si så där 10 miljarder. 10 000 000 000 kronor alltså. Orsakerna till varför lämnar jag därhän idag men vad kommer det att betyda?

Jo, det blir så klart färre civilanställda inom polisen - för vem skulle sparka en polis till föremål för säg till exempel en ekonom som kanske kan utreda ekobrott? Det blir så klart längre väntetid i domstolarna eftersom man är överbelastad med ärenden. Det betyder att brottsdrabbade personer får lida, att vittnen försvinner eller glömmer. Det betyder att färre personer ska vårda fler personer på mindre yta inom kriminalvården. Mest orolig är jag för häktena som samtidigt är landets största avgiftningsklinik. Fler kommer att stryka med eller fara väldigt illa. Kriminalvård är antagligen inte att tänka på.

Men, vad spelar det för roll. Det är ju bara kriminella. Lås in dom bara och kasta bort nyckeln. Idag har föresten Aftonbladet nått ett riktigt lågvattenmärke. Är det ett tidens tecken?

2 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Är det värre med Efterlyst som tidning än som tv-program? Du kanske är emot Efterlyst som tv-program också?

Alla smutsiga detaljer sa...

Ja, det är värre. Kvällstidningsjournalistik tenderar att bli lite extra kladdig. Jag vill alltså inte förbjuda det men jag kan väl ändå få ogilla det. (Jag gillar inte tv-programmet heller).