onsdag 26 december 2012

Utmaningar

I min bio på twitter presenterar jag mig som bland annat bajare, jurist, feminist och antirasist. Det sista epitetet har jag lagt till nyligen. Varför det inte kom med från början vet jag inte för den antirasistiska kampen har jag ju som du vet varit med i länge. Att ha begreppet i sin bio verkar dock trigga en del människor. Det är ganska intressant. Men det är också tröttande. Den intellektuella nivån man får argumentera på blir ofta väldigt låg. Samma frågor ställs gång på gång.

"Så, du kallar dig antirasist. Trodde inte det fanns raser, höhöhö?"
"Vad skulle du säga om ditt barn blev utsatt för xxx av en person med xxx ursprung?"
"Om din plånbok blir stulen och en svensk och en person med xxx ursprung befinner sig i rummet, vem misstänker du?"

Helt bortsett från det taffliga språket som ofta används är det otroligt tråkigt att föra sådana diskussioner. Jag vet inte vad som driver dessa människor att fortsätta men många verkar känna ett behov av att snärja in sin motståndare och på så sätt vinna något. Vad jag blivit varse är att om man ber om konkretiseringar och om man ställer motfrågor blir tonen snabbt aggressiv istället.

Hur som helst. Det är väldigt tröttsamt att föra dessa samtal och jag funderar på vad som är poängen? Borde man använda sin tid till mer stimulerande samtal? Inte på bekostnad av att möta vardagsrasismen så klart, det är ett löfte. Men dessa tröstlösa rundgångar på twitter som bara är till för den enskilde rasistens egoboost.

Vad säger du? Är de värda att ödsla tid på? Eller gör man bäst i att låta bli?

Inga kommentarer: