lördag 22 december 2012

Dan före dan före dan

Igår firade jag lite förjul med äldsta dottern. Vi hängde på stan, käkade långlunch och snackade. Det var trevligt. Sedan åkte jag hem och lagade julbord. För första gången i mitt liv griljerade jag skinka. Därutöver trillade jag femtio köttbullar och så stekte jag revben. Detta och en kasse med prinskorv, lax, glögg och godis blev så en av julklapparna till dottern och hennes sambo. Dottern ska nämligen jobba i jul, någon ska ju göra det.

Minns när jag var 20. Hade flyttat till Stockholm två år tidigare och tänka sig att mitt jobb bara inte kunde klara sig utan mig. Fast, om sanning ska fram var det ju väldigt bra att jobba under julen. Massor av choklad och 100 % lönetillägg. Så, det är lätt att förstå varför det är ett enkelt beslut att jobba på julen.

Nåja, nu ska jag strax ge mig ut och fixa lite med bilen. Jag gör det i stället för att baka knäckebröd, det är en prioritering. Ska köra till Blekinge i morgon och är lite oroad över vädret. Ska se till att vi är väl utrustade, inte med dubbdäck tyvärr men väl med nya vindrutetorkare, ordentligt med spolarvätska, borste, skrapa, reflexer, filtar och sånt. Vi ska också ha gott om tid och glatt humör. Vi ska köra lugnt och ta rast när det behövs. Dessutom finns det ju vägassistans, det är en bra försäkring.

Nu är det dax att ge sig ut i vimlet. Ni som kör redan idag - kör försiktigt.

Inga kommentarer: