tisdag 4 december 2012

Jag blir fri när du blir fri!

Jag har diskuterat feminism och jämställdhet till leda, på nätet och i verkligheten och i tid och otid. Och, ja - jämställdhet och feminism hänger ihop. De förutsätter varandra. Ser du inte strukturerna så ser du inte problemen. Om du inte ser problemen kan du knappast hitta lösningarna. Det är inte raketfysik direkt.

Många, framför allt män, har problem att tala om feminism och jämställdhet för de tror inte att de drabbas av strukturerna. De ser heller inte sin egen del i problemen eftersom de tror att det innebär att man samtidigt måste ta ansvar för allt ont. Så är det så klart inte. Men, det finns en gammal sanning som lyder: "vill du vara en del av problemet eller en del av lösningen?" Det är i själva verket den viktiga frågan. Dessutom finns så klart rädslan att förlora privilegier, det är självklart.

Därför blir jag extra glad när jag läser PM Nilssons debattartikel i Expressen idag. Han erkänner strukturerna men pekar på att de drabbar både kvinnor och män. Liksom kvinnor i stor utsträckning krävt frihet från de partriarkala stukturerna är det kanske dags för män att göra det samma. Slit sönder era bojor. Först när var och en är fri är vi alla fria.

1 kommentar:

Anonym sa...

Feminism är att byta patriarkat mot matriarkat. Hur många gånger har jag inte fått det bevisat i verkligheten? Jag ser att AB har 4 kvinnor (inga män) i sin debattredaktion. Frågar varför? Svaret blir att de är mest kompetenta och att de gör som män alltid gjort. Det är ännu ett ex på att feminismen inte handlar om jämställdhet. Ett av många ex jag har.