söndag 26 augusti 2012

Sent men inte aldrig

Har varit barnvakt. Det var inte alls meningen men jag fick frågan att avlasta den unga mamman som jag berättat om tidigare en kväll och det är klart att jag ville göra det. Ett intensivt dygn senare vill jag säga att det är sjukt skönt att inte ha småbarn längre. Måtte det dröja några år tills nästa generation i min familj ger sig till känna.

Annars följde jag så klart diskussionen om "klappturken" på twitter. Det är så ledsamt att dessa rasistiska uttryck förväntas gå obemärkt förbi. Jag tror nämligen inte ett ögonblick på att det var ett misstag, det var snarare ett icke förväntat motstånd. Det visar att twittraren inte är van att möta ifrågasättanden när han uttrycker sig rasistiskt. Det visar en kultur inom vissa politiska kretsar som gör det möjligt att uttrycka sig på ett speciellt sätt. Det är nog också viktigt att veta varifrån denna typ av uttalanden kommer. Nyheter 24 har skrivit bra om det.

Andra har pekat finger och sagt - än ni då, och hänvisat till uttryck om önskat våld och hat från ickerassar och vänsterfolk. Då vill jag säga att det är jävligt illa när politiska företrädare (och andra också så klart) använder sig av en våldsförhärligande retorik. Jag brukar säga ifrån men jag är inte lika bra på det som att säga ifrån när det gäller rasism. Jag ska bli bättre på det. Anstränga mig lite mer. Under tiden vill jag också ge några tips. Sluta hata så mycket. Sluta önska livet av folk. Sluta vara rasister. Sluta vara sexister. Tro mig, ni kommer att må bättre.

Inga kommentarer: