tisdag 28 augusti 2012

När hut går hem

Idag har förbundskaptenen för herrlandslaget i fotboll presenterat sin trupp inför landskamp den 11e september. Alexander Gerndt är inte uttagen. Detta trots att han nu till skillnad från förra gången är skadefri och trots att det borde finnas utrymme för ytterligare en anfallare i truppen.

Vad beror det på? Kan det vara så att man från svensk fotboll faktiskt har tagit till sig den massiva kritiken att man tog ut en spelare som faktiskt är dömd men inte har avtjänat sitt straff för misshandel av sin dåvarande fru? Kan det vara så att man faktiskt förstod att fotboll inte är en arena som helt kan bortkopplas från resten av samhället?

Man kan fundera på hur förbundets vice ordförande tänkte när hon jämförde misshandel i hemmet med "att vara full på krogen"? Faktum är ju att vissa spelare stängdes av från landslaget just för att dom varit på krogen men det kanske man inte vill minnas.

Nu är inte Gerndt uttagen. Kanske har man lyssnat till kritiken. Kanske är det bara tillfälligheter. Landslagsfotboll är inte så himla viktigt i min värd men jag tittar gärna när tillfälle ges. Förra matchen bojkottade jag dock, av ovan givna skäl. Nu kanske jag kollar - om jag råkar vara hemma och den går på TV.

Inga kommentarer: