lördag 4 augusti 2012

Pride, SDL, Bajen och semester

Idag händer det grejer i stan. Det har det i och för sig gjort hela veckan. Pride har pågått, både festen i parken och politiken på pridehouse. För första gången på väldigt många år har jag inte deltagit i ett enda evenemang och inte partajat i parken en enda kväll. Igår var det som sagt det traditionsenliga cava-minglet och jag drack allt för många glas rosa bubbel som vanligt. Det är lätt hänt.

Nåja, idag är det parad och även denna får klara sig utan mig. Jag har faktiskt inte lust och ork. Kanske tar jag mig in för att titta lite men vi får se.

Idag demonstrerar också SDL (Swedish defence league), alltså något slags förvirrade rasister med foliehatten käckt på svaj. Foliehattarna till trots måste man vara medveten om att dom är farliga. Dom lever på samma inspiration som Anders Bering Breivik och det säger väl det mesta. Att få folk att fatta det är kanske dagens viktigaste uppgift. Med på demon är också den engelska inspirationskällan EDL.

Enligt uppgift har EDL och SDL gått ut med ett upprop till svenska så kallade Ultrasgrupper, det vill säga hard-core fotbollsfans. Förra året, under kravallerna i London gjorde de gemensam sak. Det är obehagligt och jag hoppas inte att det sker i Sverige. Sorgen det skulle innebära att se de stolta lagfärgerna i ett sådant sammanhang.

Nåja, idag går jag alltså inte i prideparaden, jag motdemonstrerar heller inte mot SDL-galningarna. Nej, istället går jag på fotboll och hoppas på underverk. För, det är väl idag det vänder? Det är väl idag klättringen startar....

Inga kommentarer: