lördag 21 april 2012

Ta ställning, ta ansvar

Igår skrev jag och fem bekanta/vänner en artikel på Aftonbladets debattsida. Jag visste av lång erfarenhet och träget arbete att det skulle bli diskussioner om innehållet i artikeln. Vi vågade oss nämligen på att snacka om det trista i när män i grupp vrålar ut ramsor och ord som vi uppfattar som sexistiska. Tja, inget nytt under solen alltså förutom att vi denna gången ifrågasatte läktarkulturen runt om i landet.

Jag har skrivit mycket om fotboll genom årens lopp. Eller, inte om fotboll egentligen utan om just supporterkultur och hur mycket jag älskar den. Tifon, gemenskap, kärlek - ja, näst intill orgastiska känslor. Ofta har jag fått massor av credd. Jag har beskrivit, kritiserat och försökt förmedla den känsla man bara kan uppleva på läktaren. 

Genom åren har jag stått på Bajenläktaren i vått och torrt. Under ungarnas småbarnsår hade jag inget säsongskort. Det var lite tufft att få ihop det då men jag var på bandy, fotboll och på senare år även handboll så ofta jag kunde. Sedan blev det några sittplatsår på grund av min kompis trasiga knä men de senaste åren har jag varit tillbaka på ståplats, läktare K. Klart att en av de värsta dagarna var när vi åkte ur allsvenskan 2009 men å andra sidan, cupmatcherna året efter - ojojoj.

Jag är självklart aldrig rädd när jag går på fotboll. Jag har hamnat i polisens "bakhåll" utanför Råsunda någon gång efter derbyn och känt mig lite skakis då jag bara velat gå hem och för den delen, vissa bortaarenor har lämnat mer att önska vad gäller säkerhet men det är ju en annan sak. Jag har också skrivit om varför jag tycker att fler kvinnor borde upptäcka fotbollsläktaren som nöje. 

Jag har tagit aktiv ställning för organiserad bengalbränning och mot dubbla polisnotor. Jag har slagits mot anälningsplikt och andra märkliga rättsosäkra tvångsmedel. Jag har stått på barrikaderna och jag har försvarat supporterkulturen. Det är en ganska hård kamp och en lång uppförsbacke att göra dessa ställningstaganden. Ofta möts man av oförstående människor som tycker att det bara är skrän och våld. Alla supportrar håller heller inte med. Det finns dom som faktiskt är för en del av polisens metoder. Och bengaler råder det väldigt delad mening om. Det är helt enkelt sällan bekvämt att ta ställning.

Nåja, denna gången klev vi dock på fel ömma tår. Det var helt enkelt ett jävla tjafsande igår och lite har det fortsatt idag. Vi har valt fel forum att skriva i. Vi har använt pekpinnar. Vi har ropat på förbud. Vi är fel personer som undertecknat. Ja, listan kan göras lång. (Läs gärna själv och bedöm). På måndag ska vi också tydligen få se "vem som fick rätt", nämligen att folk nu kommer att sjunga våldtäktsramsan ännu högre, oftare och mer.

Jag betvivlar det inte en sekund. Exakt så barnsligt tror jag folk reagerar. Några kommer att missa matchen i sin iver att bevisa detta faktum. Fast, jag tror att fler kommer att "sjunga emot" också. Om inte på måndag så inom kort. Om jag hade trott att jag skulle "omvända" folk som hävdar sin rätt att sjunga denna typ av ramsor genom en artikel hade jag nog varit lätt sinnessvag. Genom åren har jag lärt mig vilken tid det tar men genom att folk tar ställning går det att få förändring.

Igår fick jag massor av bra feedback på artikeln, det har fortsatt idag. Män som tröttnat på att vara en del av den sexitiska kulturen. Män som hade lämnat Bajenmarschen för att dom inte ville förknippas med skiten. Kvinnor som känt sig ensamma när dom känt obehag och inte vågat/velat säga emot. Kvinnor som varit extra lyckliga över att det är just bajare som tar debatten. Nio av tio fattar ingenting när den så kallade "forumdebatten" hamnar i fokus. 

Tjejer har hört av sig och berättat hur utsatta dom kan känna sig på Mordor och Stadion. Några AIK-snubbar har också uttryckt gillande faktiskt. 

Så om jag och dom andra artikelförfattarna stärkt några av mina grönvita systrar och bröder bland supportrar är jag glad. Till er med andra färger på ränderna vill jag bestämt säga, det gäller även er!

Att ta ställning är att ta ansvar. Det går inte att påstå att man vill bekämpa strukturerna på vissa håll samtidigt som man försvarar dom eller blundar för dom på andra. Det funkar helt enkelt inte.

7 kommentarer:

camel sa...

Er artikel var enormt efterlängtad och jag lovar att ni inte är de enda som känner på detta sätt, oavsett hur debatten låter på bajenforumet.
Hoppas verkligen folk visar ryggrad på måndag. Jag tror och hoppas att det är en förändring som påbörjats i och med debatten som inletts denna säsong.
Det är VI som är Hammarby. Det är därför VI aldrig ska låta oss framstå som sexister, rasister eller homofober.

Anonym sa...

Hej!
Jag tycker det är en bra artikel och håller med om att våldta ramsan är sexistisk och vidrig. Jag håller med om att det ofta kan bli en allt för aggressiv kvinnofientlig stämning på läktaren. Vi har i princip arbetat bort rasistiska ramsor, men kvinnoföraktet består. Jag tror inte att majoriteten har dessa åsikter och sjunger nog ramsorna bara som en "kul" grej eller för de är "klassiska".
Men signalen de sänder till människor som inte är "insatta" eller kvinnor är inte bra.

Nu har du inte nämnt denna ramsa, men vad säger ni om rakade brudar? Det är en sexistisk ramsa den med.

Sen undrar jag hur ni ställer er till bananer på difmålvakter som gjorts i många år på målvakter av olika hudfärg och inte är menat som rasistisk. Bör dessa slutas med när dif har en "mörk" målvakt pga de associationer en del personer kan göra?

MVH
Enskededalen

Alla smutsiga detaljer sa...

Tack för kommentarer. Det är skönt att vi är fler/många. När det gäller rakade brudar så uppfattar inte jag den som sexistisk.

Bananerna? Tål att diskuteras. Väldigt många uppfattade det som just rasistiskt och då får man nog ta konsekvenserna av det om man vill verka seriös.

Anonym sa...

"När det gäller rakade brudar så uppfattar inte jag den som sexistisk."
Även fast enligt sägnen den uppkom av att det stod skinheadsbrudar i klacken så sänder den en signal om rakade kön. Och kan tolkas som att tjejer skall raka könen.

"Bananerna? Tål att diskuteras. Väldigt många uppfattade det som just rasistiskt och då får man nog ta konsekvenserna av det om man vill verka seriös."

Att det kastas in bananer på difs målvakt (djurgården=skansen). Jag anser inte att denna är lika farlig. Jag håller med om att den kan sända fel signaler om man vill tolka den så (som tidningar gärna gör) men det kastas bananer oavsett hudfärg.

Ville bara kolla och här delade vi inte synsätt.

mvh
Enskededalen

Alla smutsiga detaljer sa...

Enligt sägnen så var det väl just rakade skallar? Oavsett uppfattar jag den inte sexistisk men det är ju upp till var och en att bedöma som sagt.

Jag vet också ursprunget till bananerna men det är inte så de uppfattas. Alltså, allt kan knappast rättfärdigas av historien. Då kommer man knappast framåt i alla fall.

Tack för dina kommentarer. Hoppas du är nöjd med svaret.

Anonym sa...

Anser inte du är konsekvent. Men jag delar din syn om våldta era horor sången skall bort.

Anonym sa...

Hej, håller med dig om ramsan om att våldta era horor, den är sexistisk och avskyvärd, även om jag kan se och urskilja viss iron i textraderna längre fram i sången. Men jag vill dock påminna om att det är en bortaramsa och att den inte sjungs eller ska sjungas på Söderstadion. Inte för att den har någon rättfärdighet på bortamatcher men ändå. En bajare sjunger den helt enkelt inte på Söderstadion. Den bör i fortsättningen inte heller sjungas på bortamatcher.