tisdag 17 april 2012

Det snurrar på

Idag har världen snurrat lite fortare än vanligt. Det har varit konstruktiva möten om vart annat och massor av energi. Har inte haft en minut över förrän nu så bloggandet har fått vänta. Så, idag blir det kort och gott.

Hade jag haft tid skulle jag bloggat om terroristrättegången i Norge. Jag hade gjort det under rubriken "Föredömet Norge". Jag tror att Norge kommer vinna kampen mot ondskan just för att man bestämt sig för att behandla det onormala normalt. Genom att låta rättssamhället träda in kommer man att segra. Det är jag övertygad om.

Sedan hade jag bloggat om "Tårtan". Ni vet karikatyren över oss som kolonialister på moderna museet. När jag ser bilderna av skrattande välmående människor som karvar i tårtan och inte vet riktigt hur man ska handla tänker jag att det är dom som är installationen. Dom är skammen. Vi pratar på om rasismen och om att kulturministern ska avgå. Vi borde prata om just kolonialismen men kanske framför allt sakfrågan könsstympning och kvinnoförtryck. Men det blir lite obekvämt va?

Det skulle jag bloggat om idag om jag hade hunnit.

Inga kommentarer: