tisdag 10 april 2012

Just när jag trodde det var över

Jag hade slutat blogga. Tröttnat och känt att det mest gick på tomgång. Hade ingen lust att prata om mitt privatliv och var trött på att tjata om samma politik. Så hände det något. Något som jag trodde skulle bli underbart men som solkades ner och jag känner mig nödd och tvungen att skriva om mina känslor på fler än 140 twitter-tecken.

Alla som känner mig någolunda, privat eller via denna blogg vet att jag älskar fotboll, idrott i allmänhet och även supporterkultur. Att jag dessutom älskar Hammarby i vått och torrt är ingen nyhet. Därför vet många av er också att gårdagen var en viktig dag. Premiärmatch, march, fest, nervositet, oro, kärlek, glädje.

På Medborgarplatsen samlades vi. Grönvita, glada och rosiga om kinderna. Ramsorna och smällarna ljöd över nejden.

"Hammarby är dom bästa"
"Heja, heja, heja Bajen"

"Vi ska våldta era horor....."

Tja, två ramsor av samma kaliber. Många sjöng med, ingen verkade ha några problem med det. Hundratals män som höjer sina glas och skålar över denna bejublade våldtäkt som dom ska företa.

Sedan kommer nyheten. Ser den redan på väg hem från arenan. Polisen utreder en misstänkt våldtäkt som ska ha begåtts på toaletten under matchens gång. Alltså, i utrymmena under läktaren där jag stod och hejade på mitt lag och där andra fortsatte sjunga om våldtäkter och om "att hala fram kuken" och åtminstånne be om lov.

Självklart gick diskussionen varm hela kvällen. Jag hade svårt att sova för jag var arg, både på händelsen och på hur diskussionen gick.

På någon av alla Bajensidor som finns på fejan, och som jag gillar i parti och minut, uppmanas till att vi ska köpa biljetter till matchen mot Brommaflickorna. Alltså, flicka är ett nedsättande ord i sammanhanget. I en kommentar på nätet tycker någon att fittan ska dödas.

Det är många läpparnas bekännelser nu. Det är många som ska ta till krafttag och faktiskt säga emot. Inte bara vara tysta. Andra ropar på att vi ska ha en banderoll till stöd för den unga kvinnan som drabbats och vad vet jag.

Kom igen nu. Så länge ni inte förstår sambandet mellan alla nedsättande ord och uttryck är ni faktiskt svaret skyldiga. Om ni tror att fotbollen är något annat, en frizon, så har ni inte mitt stöd.

Våldtäkter begås varje dag. Dom flesta i hemmet. Överfallsvåldtäkter är ganska ovanliga men bland er står flickor och kvinnor som faktiskt riskerar att drabbas så vet ni: NU FÅR DET FAN VARA NOG!

1 kommentar:

Den Rimlige Gubbjäveln sa...

Bra skrivet. Jag som inte är supporter har över huvud taget svårt att se varför support för det egna laget automatiskt måste leda till HAT mot andra lag. Nu diskuteras inte våldet generellt i Alla smutsiga detaljer, men tyckte att det var relevant att tycka till.