onsdag 11 april 2012

Fotbollshuliganer och andra

Idag presenteras första delbetänkandet av nye "huligansamordnaren" Björn Ericsson. Jag har inte läst förslagen mer än så som dom presenteras på DN-debatt idag men det ska jag så klart göra så snart tillfälle ges.

Det första glädjande intrycket är hur som helst att Ericsson faktiskt verkar ha fattat vilket enormt arbete som klubbarna lägger ner på säkerheten runt sina arrangemang. Det kan kanske låta som en motsägelse mot det jag skrev igår men icke desto mindre är det så. Det görs verkligen ett fantastiskt jobb även om en del kvarstår och efter diskussionen igår på diverse internetforum så är jag säker på att viljan finns. Kraften bland oss supportrar är stor.

Det andra glädjande beskedet är att Ericsson tycker att fotbollspubliken inte ska behöva betala för polisens tjänster två gånger. Det är ett gott besked. Han gör det finurligt också genom att ta ställning för 51 % regeln. Smäll på fingrarna för dom som velat sälja ut Svensk Fotboll och credd till alla ideella krafter i föreningslivet.

Lite smolk i bägaren med tillträdesförbudet och nationella registret, kanske. Om Ericsson kan presentera ett rättssäkert förslag är jag övertygad om att folk kommer kunna leva med det. Hur det ska se ut är jag inte jurist att säga men som sagt, jag får väl läsa förslagen.

Till sommaren ska Ericsson presentera nästa förslag, det om anmälningsplikt. Det känns fint att veta att det inte längre verkar finnas politisk majoritet för ett sådant huvudlöst förslag. Det känns fint att veta att jag var delaktig i det sista beslutet.

I morse när jag åkte till jobbet fick jag för övrigt sällskap på tåget av två irländska rättssäkert snubbar. Dom var på väg hem till Dublin efter att ha varit här för premiärmatchen och premiärmarchen. Skojigt samtal om Berhalter, utvecklingen i laget och både de gångna och den kommande säsongen. Sånt förgyller morgonen.

Inga kommentarer: