måndag 2 januari 2012

Tillbaka i gruvan

Redan när kalendern visar den andra januari sitter jag vid mitt skrivbord på jobbet och spanar ut över ett grått och regnigt Södermalm. Det är okej att vara på jobbet men nog hade det behövts några dagar till hemma för att jag skulle känt mig utvilad. Nåja, det är bara att bita ihop och jobba på.

Det blir trots allt en rolig vecka på jobbet. På fredag och lördag ska jag besöka Vänsterpartiets kongress. Det ska bli skojigt att titta till gamla vänner och bekanta men i en helt ny roll. Det är en viktig vecka för vänstern där man kommer att ha mycket medialjus riktat mot sig. Det är bra och nödvändigt. När jag läser en del av rapporterna kring partiet blir jag dock lite förvirrad. Det låter verkligen som om vänstern aldrig haft medgång och så är det ju inte.

Partiet har värvat massor av medlemmar det senaste året. Det är ju kul men det har varit kul tidigare också. Jag vill gärna påminna om att Vänsterpartiet på 90:talet faktiskt lockade över 12 % av väljarna. Många av dom som är aktiva idag gick med under framgångsåren och är vana vid andra tongångar än nu. Det är lätt att glömma bort. Med lite nytt blod i ledningen och minnen om fornstora dagar kanske det kan bli lite drag i partiet igen. För dig som inte minns så var partiet så poppis att SvT faktiskt sände live från kongressfesten i Växjö till och med.

Det blir en spännande politisk vår. Det är jag säker på.

Inga kommentarer: