lördag 16 januari 2010

Titta inte bort

Jag bläddrar förbi sidorna med jättefärgbilder från Haiti. Jag gör inte det för att jag vill blunda för lidandet men för att jag inte behöver vältra mig i eländet. Det är klart, att se bilderna är kanske ett sätt att dela smärtan, jag är inte säker.

Jag tänker att man borde åka till Haiti med ett antal kryssningfartyg och bara ta alla därifrån och sedan se till att dom döda får en värdig begravning. Det finns inte ord för att beskriva den fasa människor måste leva i på Haiti. Att vandra runt bland döda grannar, familj och vänner. Att bara ha som mål att överleva och och hitta mat för dagen.

Jag bläddrar förbi sidorna med jättefärgbilder från Haiti. Jag blundar inte. Jag hoppas inte du gör det heller. Jag vill också påminna om att det finns så många eländen som pågår runt om i världen. Det måste gå att fördela annorlunda, jag tror det gör det. En annan värld är möjlig.

Inga kommentarer: