söndag 3 januari 2010

Mediestrategier?

Läste i tidningen igår att de röd-gröna kommit överens om att ta bort den bortre parentesen i sjukförsäkringen Gunvor G Eriksson MP berättade om att man var helt överens och att allt var frid och fröjd. Överenskommelsen har nåtts i en av arbetsgrupperna som diskuterar olika frågor inför maktövertagandet nästa år.

I slutet av artikeln fick också V genom Liselotte Olsson uttala sig. Då handlade det dock inte om vad man var överens om utan att V dessutom vill förändra sjuk- och aktivitetsersättningen. Artikeln avslutas med att V med all sannolikhet inte får igenom detta eftersom S och MP inte avsatt pengar för detta.

Jag funderar på hur detta är möjligt. Hur lyckas man få en överenskommelse i arbetsgruppen att bli till en nackdel för V. Hur lyckas man få det faktum att V finansierat sina förslag att låta oansvarigt. Är det en strategi från V:s sida att inte nöja sig med att presentera de förslag man är överens om eller är det media som aktivt ställer V vid sidan om. Jag är nämligen övertygad om att både S och MP har fler förslag i bakfickan dom också.

2 kommentarer:

Kaj Raving sa...

Visst är det märkligt hur man ständigt tycks arbeta för att få en negativ vinkel oavsett vad (v)i kommer med. Liselotts kommentar är dock jättebra - och viktig.

Alla smutsiga detaljer sa...

Klart att Liselotte har rätt rent politiskt, men jag ifrågasätter taktiken!