fredag 22 maj 2009

Jag blir så trött

I över tio år har jag jobbat med integritetsfrågor. Jag har som en av tre svenskar varit i Bryssel och snackat Echelon, om någon nu kommer ihåg den lilla organisationen Jag har varit med och drivit massor av frågor kring säkerhetskommissionen, om någon minns dom 7000 sidorna om SAPO, IB, det grå brödraskapet och annan olaglig övervakning. Jag är den enda av partiföreträdarna som reserverat mig i Datainspektionens styrelse mot att till exempel anti-piraterna skulle få undantag från PUL-regeln att det är förbjudet att registrera misstanke om brottslig verksamhet. Jag har varit med och sett till att lagstiftning bordlagts för att granskas och jag har varit med och stoppat försöket att smyga igenom lagring av trafikdata i en liten trafikprop. Jag har anmält riksdagen till JK för olaglig kameraövervakning - och fått rätt.

Vad är det för intressant med det då? , egentligen inget men jag blir så irriterad på folk som tror att dom är dom första i världen som kommit på att det finns något som heter övervakning. Att dom är dom första i värden som brytt sig om frågan. Vet du, det finns åtminstone ett parti i riksdagen och i EU-parlamentet som konsekvent stått emot utvecklingen mot övervakningssamhället. Ett parti som kämpar för att någon ska stå till svars för dom 500 000 personer som övervakats olagligt sedan 1950 och för att de ska få upprättelse eller åtminstone en ursäkt. Tror du mig inte kan du kolla med riksdagens utredningstjänst som gått igenom alla omröstningar i denna typ av frågor de senaste 10-15 åren.

När jag röstar vill jag dock ha mer. Jag vill ha ett parti som står upp för integritet och mänskliga rättigheter, inte bara på nätet utan överallt. Jag vill ha ett parti som kämpar för fackliga rättigheter och en rättvisare värld. Jag vill ha ett parti som inte bara är för jämställdhet utan också kommer att göra något för att uppnå detsamma. Jag vill ha en ideologi som går utöver (uppdatering: sträcker sig längre än) en enda (om än viktig) fråga. Jag vill inte riskera att lägga min röst på ett parti som skulle kunna tänka sig att rösta med en grupp som motsätter sig miljöförbättrande förslag. Jag vill inte lägga min röst på ett parti som sedan kanske röstar mot flyktingars rättigheter eller för den delen som lägger ner sin röst när jordbrukspolitiken och GMO-frågan kommer upp. , vet du - piratpartiet får aldrig min röst i alla fall. Jag vill ha mer än så i utbyte!

10 kommentarer:

Tor sa...

"Jag vill ha en ideologi som går ut över en enda (om än viktig) fråga"

Det där sammanfattar ju problemet med många av de traditionella partierna, men du kanske inte riktigt menade det så.

Jag har inte följt din blogg men jag antar att du kommer att lägga din röst på vänsterpartiet (eller mp). Om du gör det så kryssa gärna Erik Josefsson. Han står bedrövligt långt ned, men jag tycker att hans engagemang i integritetsfrågorna bör premieras.

Fördelen med att rösta på piratpartiet är att det sänder en stark signal. Men det måste naturligtvis vägas mot hur gärna man vill företrädas av någon som för en bredare politik. Jag tror inte heller att integritetsdebatten startades av piratpartiet, men däremot har några av piratpartiets företrädare varit med och drivit frågorna länge och även innan partiet skapades.

Alla smutsiga detaljer sa...

Tor, jag uppdaterade den där meningen för att undvika framtida missförstånd. I övrigt vill jag som sagt använda min röst till mer än att sända signaler. Jag känner Erik hyfsat väl men tack för tipset.
Dagens blogpost är ett resultat av en av gårdagens kommentarer - därav rubriken. Det kan bli så ibland.

Tor sa...

Aha, jag trodde att det var något slags negationsfel, men det verkar som du avsåg att skriva "gå utöver" istället för "gå ut över".

Alla smutsiga detaljer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Alla smutsiga detaljer sa...

Jepp, tack för påpekandet - ibland går det för fort. Nu har jag fixat till det :-)

Cliff Hanger sa...

Väl rutet! Och bra jobbat tidigare!

Jag blir nyfiken på vem du är egentligen, man förstår att du har något intressant jobb i alla fall.

Här bland kommentarerna kan du se min inställning i frågan: http://www.sugbloggen.se/2009/04/24/piratpartiet-ar-gratis/#comments

Cliff Hanger sa...

Jag tog mig friheten att länka till detta inlägg i mitt senaste inlägg.

Alla smutsiga detaljer sa...

Cliff, jag är en vanlig bajenbrud som på jobbet verkar utan att synas. I övrigt så är vi ju ofta överens :-)

Anonym sa...

"Nä, egentligen inget men jag blir så irriterad på folk som tror att dom är dom första i världen som kommit på att det finns något som heter övervakning."

- Ja själv blir irriterad på folk som tycker att dagens partier tar frågan om integritet och privatliv som en självklarhet, till trots att partierna i sig motarbetar det till en stor del.

Problemet är att dagens "etablerade partier" inte verkar ta dessa frågor på allvar rent praktiskt. Många talar nu i dessa valtider om att de är mycket positiva till Integritet och Privatliv.

Det är självklart rikigt bra att man börjar föra fram dessa åsikter i ljuset än att det bara talat tyst om det tidigare..

Men.. Det krävs handling för att förtjäna förtroende vilket alla partier i min syn lyckats med. Man måste genomföra det man säljer till folk. Till en viss del iallafall, och absolut inte göra det motsatta.


Anledningen att jag röstar på Piratpartiet är först och främst att deras fokusfrågor stämmer överens med mina prioriterande frågor.

Och min största inspiration är Amelia Andersdotters linje där man inom piratpartiets politik kan röra så många frågor "afk" såsom miljö och medicinsk forskning!

Min unika åsikt!
/Robban

Alla smutsiga detaljer sa...

Robban, och det tror du piraterna med ett mandat i EU-parlamentet kan göra? Då är det väl bättre att ta reda på vilken grupp som jobbat med dessa frågor och försöka få in fler personer där (GUE-NGL)