onsdag 20 april 2011

Integritetsskvaller

I förra veckan hade jag planerat att delta på ett seminarium om kameraövervakning i skolor. Det blev inte av eftersom det var lapp på luckan till seminariet flera veckor i förväg. Jag stod på kö för att bli en av 350 personer som skulle få delta men tyvärr blev det ingen plats över till mig.

Det är otroligt att ett seminarium om övervakning av Sveriges största arbetsplats väcker så stort intresse bland folk i branchen och så liten diskussion i samhället. Datainspektionen som arrangerade seminariet var själva överrumplade av antalet anmälningar men som sagt, i media har jag knappast sett en rad.

Hur som helst, eftersom jag inte fick delta bad jag DI skicka mig lite dokumentation vilket dom gärna gjorde. Nu var det i och för sig mest saker som jag kunde dragit ut själv från deras hemsida men det är ändå en fin service. I materialet beskrivs vad en skola bör tänka på innan man tänker tanken att sätta upp övervakningskameror. Det finns långa listor på alternativa metoder. Själv tänker jag på åtgärder som personal i korridorerna, dagtidsstädning, social verksamhet och massor av annat.

Jag är också lite fundersam på varför personalföreträdare inte reagerar. Personalen övervakas i sin dagliga gärning. Förvisso inte i undervisningssituationen men ändå. Det är svårt att förstå vad utbredningen av kameror står för. Fast det är klart, skolan är ju en del av samhället och varför skulle det skilja sig från resten av det samma.

Själv tycker jag att man bör förbjuda kameraövervakning i skolor på dagtid. I alla fall på platser dit elever har tillträde. Om man har en kamera i ett serverrum eller så, det kan jag leva med om det är motiverat ordentligt. Att det skulle bli så har jag litet hopp om. Igår sprang jag på DIs GD, jag tror han håller med. Hans bedömning var "det går åt h-e" och han om någon har koll.

Inga kommentarer: