lördag 2 april 2011

Äntligen fotbollssäsong - jag har betalat!

Igår var jag i Hammarbyshoppen. Jag hämtade ut mina biljetter som hänger ihop med säsongskortet så nu vet jag vad jag ska göra ett antal kvällar det kommande halvåret. Härligt, jag har längtat länge och imorgon är det genrep, det blir fint. När jag ändå var i shoppen så köpte jag en ny Bajentröja. En fin vit t-tröja som jag ska ha på mig när jag blivit lite solbränd i sommar.


När jag gjorde detta så gick en del av mina pengar till skatt. Det är helt okej för som du kanske har fattat vid det här laget så tycker jag att det är helt okej att betala skatt.


Iför en fotbollsmatch eller annat idrottsevenenmang spenderas det massor av pengar. Det är så kallad merchendise (souvenirer mm) som drar in pengar till staten och det är krogar som fyller på samma kassa. Men förutom alla pengar som kommer in till staten så är det tiotusentals människor varje vecka som förnöjs med att gå på match och skrika ut sin kärlek till sitt lag eller bara njuta av gemenskapen/idrotten/glädjen eller vad man nu har för motiv.


Nu ska polisen skicka hela notan för sin bevakning av fotbollsderbyt på måndag till en av klubbarna. Jag kan inte annat än bli förbannad. Nu ska jag förvisso inte gå på matchen men jag har redan bidragit till bevakningen genom min inbetalade skatt. När det gäller min egen klubb dessutom genom allt jag spenderar runt omkring.


Polisen får typ 20 miljarder varje år, dom står inte och faller med några skärv från idrottsklubbarna men för klubbarna kan det vara ungdomsverksamheten som ryker. Illa genomtänkt och faktiskt ganska korkat.


Sportbladet, Expressen, DN, ASD har skrivit om det förrut

Inga kommentarer: