torsdag 23 juli 2009

Göran Hägglund är ond

Jag hängde som du vet i Almedalen under politikerveckan men faktum är att jag med vett och vilje missade Göran Hägglunds tal. Just den dagen som han brast ut i hat mot den så kallade kulturvänster valde jag att "praktisera" som kulturarbetare. Mitt praktiserande bestod mest i att jag bar tunga saker mellan olika spelplatser åt mer professionella kulturarbetare.

Hur som helst stod det dock klart ganska snart att Hägglund hade gjort ett utspel för "de vanliga", vad det nu är. Sådana som kulturvänstern tydligen föraktar. Jag vet inte, kanske tillhör jag inte kulturvänstern för jag känner mig ganska vanlig men jag vill gärna omfattas av begreppet. Jag tycker att det är min uppgift också att avgrundsvråla och dekonstruera och allt vad jag nu ska göra, trots eller kanske på grund av min vanlighet. Kära nån, jag har ju barn - om inte jag gör det, vem ska då göra det?

Efter Almedalen har debatten fortsatt. Jag har funderat länge på om jag inte borde spökskriva något till Newsmill-debatten. Där har bland andra Marcus Birro, som är en annan tok, uppropat till försvar för Hägglund. Men det har liksom inte blivit av. Nu känns det dock lite bättre för jag kan lugnt fortsätta min semester. Det jag ville ha sagt säger Åsa Petersen så bra på Aftonbladets ledare.

3 kommentarer:

Veronica sa...

Marcus(lillebrorsan) Birro var det ju - om man vill vara petig.

Alla smutsiga detaljer sa...

Tackar, åtgärdat...så kan det gå när man är lite för snabb...

Jah Hollis sa...

När jag läser Birros drapa kommer jag osökt att tänka på uttrycket "När fan blir gammal blir han religiös". Och hur väl det också stämmer in på till exempel Göran Skytte, som på 80-talet gick i rutig skjorta och hängslen för han trodde att det var så "vanligt folk" såg ut.