onsdag 14 november 2012

Det blir inte alltid....

Idag hade jag tänkt blogga om medias brist på följdfrågor. Läste nyheten om partibidragen igår. Den där Kent Persson påstår att moderaterna sedan länge arbetat för detta. Det blev twitterstorm typ. Nänä, det har ju moderaterna alls inte gjort. Mitt flöde raljerade på och så var det bra med det. Men, 99 av 100 följer inte twitter, eller föresten - det är mycket färre än så. Alltså är de flesta av oss vanliga dödliga utlämnade till att journalisterna ställer följdfrågor och har koll på grejerna de rapporterar om. Varför låter SR Kent Perssons säg stå oemotsagt? Varför överhuvudtaget ta med det citatet? Moderaterna har under väldigt många år aktivt motarbetat öppen redovisning. Nu får man ge sig.

I förrgår läste jag på SVTs hemsida om att åklagaren hade lagt ner en massa JO-anmälningar som tillkommit efter en fotbollsmatch. Eh, vad har åklagaren med JOs ärenden att göra? Och, vadå lägga ner?  Jag har försökt hitta ett källdokument till denna nyhet som spridit sig och refererats i andra media. Man undrar ju en massa saker. Vilken åklagarmyndighet? Vad har åklagaren med JO:s beslut att göra. Hur kan det komma sig att tidning efter tidning citerar nyheten och inte funderar över vad som faktiskt sägs.

Sedan kom "avslöjandena" om SD. De är rasister. Bra, nu vet vi det. Det gör mig glad men jag hann inte utveckla det där om journalisters brist på följdfrågor. Det kan det vara värt...

Inga kommentarer: