måndag 5 december 2011

Skolan får inte fler lärare för att vi skippar julbordet

I min kommun bråkas det om skolan just nu. Vi har en av landets dyrast skolor men vi får inte ut resultat som motsvarar kostnaderna. Dom senaste veckorna har det dessutom visat sig att två av våra stora skolor gått med rejäla förluster. Alltså, inte några hundra tusen utan miljonbelopp.

Jepp, det inbjuder så klart direkt till politiskt tjäbbel. Vems fel och hur och varför?. Själv tycker jag alltid man ska skylla på förvaltning och politik eftersom kontrollansvaret måste ligga där. Och då menar jag inte bara dom som har makten utan alla har ett ansvar.

Detta är dock ett önsketänkande för även om ansvaret borde ligga där är det barnen som drabbas av nedskärningar på grund av dålig budgetkontroll. Så även i detta fall.

Förra veckan bjöds alla politiker till julfest. En liten sak som jag inte tycker är så mycket att tjafsa om. Detta blir dock en finfin möjlighet till politiska utspel. BOJKOTTA JULFESTEN, SKOLAN SKÄR NER OCH POLITIKERNA FESTAR.

Alltså, jag håller med i sak. Det är inte läge för en julfest när det samtidigt står klart att 25 lärare ska sparkas bland annat på grund av det underskott som uppstått. Men jag undrar, alla ni som skriker - vad tänker ni göra åt saken. När vi varit duktiga och bojkottat julbordet, blir det då fler lärare? Nej knappast. Inget parti har lagt förslag om att täcka underskotten för 2011 och då spelar det liksom ingen roll hur moraliskt duktig man är.

Sluta tjafsa med symboler och gör skillnad i praktiken!

PS, för att undvika missförstånd - jag tycker inte heller politikerna ska bjuda sig själva på julbord. Det är också inställt. Min poäng är att det räcker inte att ställa in utan nu gäller det att göra något åt saken också.

Inga kommentarer: