lördag 24 december 2011

Jul hemma

Sitter vid köksbordet i huset hemma i byn där jag bodde 17 av mina 18 första levnadsår. Tänker på all bekymmerslös tid som passerats här. Tänker på alla tonårsgräl och hjärtesorger som avhandlats. All politik och alla glada stunder. Tänker på pappa och hans förnöjda skrockande när vi alla kom hem till jul.

Det är andra julen utan pappa och på något sätt saknas han ännu mer i år. Jag skulle så gärna vilja prata lite mer. Jag skulle så gärna vilja ha hans råd. Inte om något särskilt, bara så där i största allmänhet.

Lite senare i dag ska jag tända ett ljus på kyrkogården och sätta några blommor. Jag har valt dom med omsorg för pappa var noggrann med sånt där. Det han gillade och det han ogillade. Riktiga blommor, inga nejlikor, och så inget prål och inget slöseri.

Jag saknar verkligen pappa, idag och alla andra dagar.

God jul!

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

God jul från Malmö!

Jerk sa...

God Jul Marielle!
Jag hade också en far med öga för detaljer (den som ger mig blommor dör..ungefär hans andemening ;))
Saknaden av en far är däremot aldrig lätt..jag förstår dina känslor i det..