måndag 12 oktober 2009

Stoppa Nazismen

Idag är det 10 år sedan Björn Söderberg dödades av nazister. Han dödades på grund av sitt politiska engagemang och på grund av sitt engagemang mot nazism och rasism. Det pratas inte så mycket om det nazistiska och rasistiska våldet trots att det sticker upp sitt fula tryne både här och där, och allt oftare.

Jag har som du vet lovat att alltid säga ifrån när någon säger något rasistist. Det är inte så svårt som man tror men det kan vara lite slitigt. Om vi var fler som bestämde oss skulle var och en av oss behöva slita mindre.

Jag undrar så vad det är som får dessa människor att tro att de är bättre än andra. Jag undrar så vad dom tror ger dom rätten att kränka, misshandla och till och med döda. Jag förstår så klart att det handlar om rädsla och mindervärdeskomplex. Jag förstår att dessa människor är så små, så små. Men ändå, det är så extremt.

Nästa år är det val, då kan vi visa en gång till att vi står emot. Olof Palmes tal kan spelas upp hur många gånger som helst, det säger det mesta.

Inga kommentarer: