måndag 5 oktober 2009

Hur tänker ni?

Jag anser mig vara en ganska välfungerande mamma. Jag har hyfsad koll på mina ungar men jag kan inte påstå att jag vet exakt allt dom gör. Det tycker inte jag att man ska veta som förälder. Ungarna måste ha ett eget liv också. Självklart är man som förälder alltid orolig för att det ska hända något. Antingen med ungarna själva eller att dom ska hitta på något som dom inte borde. Det är jävligt svårt att vara tonårsförälder, svårt att räcka till men dom flesta av oss gör så gott vi kan.

Det finns nog föräldrar som har det mycket svårare än jag. Föräldrar som har små resurser och som kanske redan finns på samhällets skuggsida. Nu har alliansregeringen kommit på den briljanta idén att vi föräldrar ska bli betalningsskyldiga för om våra barn hittar på olagligheter. Jag menar, ve den ensamstående mamma i förorten med oregelbundna arbetstider. Ve den mamma som saknar fritids eller förskola på kvällen trots att hon måste jobba och som inte har koll på sitt barn. Det förstår väl alla att det är henne vi måste straffa.

Idag föreslår sossarna att man ska kunna ta ut föräldrapenning tills barnet är 16. Det är ett mycket bättre förslag än det strafftänkande borgarna föreslår. Jag tycker också att man skulle kunna vara hemma med sjukt barn även efter det att barnet fyllt 12. Att lämna en febrig trettonåring eller en fjortis som har ont i själen ensam hemma är plågsamt även för föräldrarna. Att ges möjlighet att närvara måste väl ändå vara ett bättre alternativ än att döma ut skadestånd?

1 kommentar:

Cliff Hanger sa...

Typisk moderat batongpolitik. De försöker (med fel medel) åtgärda symptomen i stället för orsaken. Precis som att de hellre vill ha fler poliser än fritidsgårdar.