måndag 16 mars 2009

Vetenskap och beprövad erfarenhet

- eller barn har rätt!

Metoder som används av det allmänna ska bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Innan man vänder upp och ner på saker och ting ska man vara klar över att de redskap man vill använda faktiskt fungerar. All modern kunskap säger att gamla kadaverdiciplin inte fungerar. Sådana uppfostringsmetoder leder till samhällen där människor står med mössan i hand och väntar på order. Detta till trots är dessa metoder de enda som verkar finnas om du frågar regeringen.

Björklund vill att det ska bli mer ordning och reda i skolan. Det kan ju vid en första anblick låta bra. Metoderna han vill använda är betyg, omdömen, elitklasser och i största allmänhet en sorteringsskola. I vissa kommuner ska de lärare som har många "duktiga" elever och få elever med inlärningsproblem få bättre betalt. Ja, du läste rätt. Lärare i klasser där det finns problem får mindre betalt.

Jag har skrivit om det förut. Regeringen har i sin budget för innevarande år satsat 40 miljoner på ett projekt för att ta fram "nanny-program" ute i kommunerna. Alltså, man ska hålla kurser om strafftänkande i barnuppfostran. Det är metoder som vi lämnade bakom oss efter de förfärande resultat som dessa metoder gav under andra världskriget.

Nu äntligen reagerar de som verkligen har kompetensen, de som står i verkligheten varje dag. Pedagoger och andra som arbetar med barn gör nu uppror. Björklund avfärdar kritiken med "det är bara för att dom inte vill ha betyg". Men hallå, om det nu är så kanske även denna kritik är värd att lyssna på. Eller?

Läs och skriv under här!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Va?! Skulle utbildningsministern lyssna på vad utbildarna anser? Det låter väl inte lämpligt! ;-)

Anonym sa...

Hoppas du får en trevlig kväll:)

Titta gärna in hos mig och lämna gärna en kommentar:)
http://beccanorman.blogg.se

Anonym sa...

Eftersom jag inte har så stor erfarenhet av skolväsendet så kollade jag road på klass 9A, ni minns säkert den kassa Malmöskolan. Vad som jag tyckte var riktigt kúl var att de lärare som visade bra resultat var just de som använde en pedagogik som verkade gå ut på att göra ungarna nyfikna. Nu var det ju TV o allt var det innebär, men det var ändå (över?)tydligt hur knäppt o kontraproduktivt Björklunds elittänkande slår mot de allra flesta. Galet.

Alla smutsiga detaljer sa...

Hej Christer och Becca, trevligt med nya besökare.
Stentorp, åja - du har väl tillbringat en del tid i skolbänken ;-) Hur som helst, klass 9 A var ju extremt tillrättalagt. I många stycken näst intill kränkande mot alla dom pedagoger som jobbar i motvind i stora grupper med extra behov. Det finns mycket att göra och som du säger, Björklunds ideer är inte svaret.

Anonym sa...

Hallå ! det är typ, 30 år sen jag gick i grundskolan, tror inte att nåt är sig likt. Själva meningen med klass 9A var just att det skulle vara tillrättalagt, övertydligt och bekripligt även för lekmän. Däremot inte kränkande för de som inte lyckas vara bra pedagoger.

Cliff Hanger sa...

Björklund är en galen gammal officer med militärtänk. Jag skäms över att vara född samma datum som honom...