onsdag 25 maj 2011

Liten blir stor?

När jag slutade gymnasiet i hemstaden tog jag nattåget till Stockholm samma kväll. Jag var ivrig att få börja mitt vuxenliv och njöt av varje dag. Redan under påsklovet hade jag fixat jobb som vårdbiträde på en långvårdsavdelning och en bostad i andra hand. Det var härliga tider.

Om drygt två veckor slutar min äldsta dotter gymnasiet. Nu är tiderna annorlunda. Klart att hon också längtar efter att flytta hemifrån men utsikterna är väldigt mycket sämre än när jag flög ut. Idag saknar en kvarts miljon unga vuxna bostad. Det är inte klokt.

Det är inte ofta jag typ önskar att jag vore rik. Det är inget jag traktar efter. Men, just nu skulle jag faktiskt vilja ha en mille eller två. Då skulle jag köpa en bostad till min dotter i studentpresent. Det vore fina fisken. För nu vill hon bli vuxen, och jag önskar henne det samma.

Inga kommentarer: