måndag 30 maj 2011

EU:s värdegrund

Det sägs att alla människors lika värde och andra fundamentala principer är den grund som EU vilar på. Att det är tveksamt fattar man när man ser hur en del minoritesgrupper, som till exempel Romer, lever inte minst i södra Europa. Vi är heller inte så dåliga kålsupare i vårt avlånga land.

Nåja, detta till trots blev jag väldigt förvånad igår när jag insåg att det faktiskt finns ett land i Europa där skilsmässa är förbjudet. Det var när Birgitta Olsson (EU-minister) på Twitter glatt utropade att hon var glad att man nu i en icke bindande folkomröstning röstat för att man i framtiden ska kunna skiljas även på Malta som jag blev varse detta.

Jag frågade Olsson direkt om hon inte tyckte det var lite märkligt med tanke på att vi ska ha en gemensam värdegrund i Europa att ett land som varit medlemmar sedan 2004 fortfarande inte tillåter skilsmässa. Det känns väldigt medeltida. Det ger ju stora problem för exempelvis kvinnor som lever i misshandelsförhållanden och som förlorar sin möjlighet till självständighet inte minst ekonomiskt om man inte kan skiljas.

Birgitta Olsson svarade i en mycket pedagogisk ton att vi inte har gemensam familjerättslagstiftning i Europa. Det är så klart sant men vi ska ju ha en gemensam värdegrund? Om människor inte har rätt att bestämma vem dom ska leva med har man väl ändå förlorat en väsentlig del av denna värdegrund?

Olsson fortsatte med att prata om att vi har gått före med äktenskap för homosexuella och att liberala kvinnor var dom som lagt grunden till sociala reformer. Hm, jag hävdade att det var arbetarrörelsens kvinnor som gjort det. Så blev det lite snack om SRHR och HBT vad det nu har med saken att göra?

Jag vidhåller att det är konstigt att man kan påstå att vi har en gemensam värdegrund som bygger på mänskliga rättigheter om alla länder i Europa inte ens tillåter skilsmässa. Och nästa gång Birgitta Olsson påstår att det är så, påminn gärna om Malta!

Inga kommentarer: