måndag 16 maj 2011

En nyhet som drunknade i val och hockey

Hörde ett långt reportage om ouppklarade bostadsinbrott på radion igår. Det var det utmärkta programmet Kaliber som följt upp lagändringen om DNA-register från 2005. Låter kanske torrt och tråkigt men jag tycker det är spännande. Kan bero på att jag själv jobbade med lagändringen, gick igenom för och nackdelar och till slut landade jag i att vi borde stödja lagen.

Det var en stor sak för det är inte ofta mitt parti hoppar på utvidgningar av registerlagar men i det här fallet fanns det tydlig forskning från andra länder som visade att just bostadsinbrott hade klarats upp i stor omfatting med hjälp av DNA-kontroller.

Nu visar det sig dock att det inte blivit fler uppklarade inbrott i Sverige. Det har faktiskt blivit färre. Det måste vara något som är fel här. Jerzy Sarnecki från BRÅ ställde Bengt Svensson, rikspolischef, ordentligt mot väggen i P1 i morse."Hur mycket resurser har ni lagt på forskning och metodutveckling" frågade Sarnecki. Svensson svarade att det är internationella ligor och organiserad brottslighet som ligger bakom. Eh, jasså - men frågan var om polisen jobbat med metodutveckling? .

I ljuset av detta hoppas jag att någon faktiskt börjar fundera över vad alla andra kontrollåtgärder, tvångmedel och integritetskränkande metoder gör för nytta. Hur är det egentligen med nyttan av IPRED, FRA och vad det nu kan vara. Bör vi verkligen införa datalagringsdirektivet nästa år. Jag tycker det är upp till bevis nu. Polisen kräver fler och fler redskap men uppklarningen blir inte bättre. Nej, nu tycker jag det får vara nog.

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

De som råkar ut för svinen som tömmer deras bostäder (vanligt förekommande ute på landet i Skåne) skulle nog bli glada om polisen lade lite krut för att försöka få stopp på det.

Alla smutsiga detaljer sa...

Eller hur!