söndag 8 maj 2011

Häng gud Pt 2000000

Köpte en ny soffa igår. Har letat jättelänge och hittade den äntligen på en liten affär i Barkarby (nej inte den stora affären utan en liten en). Jag har så klart en soffa redan och den måste nu få ett nytt hem. Den är så sliten att jag inte tänker sälja den men gärna skänka bort den till välgörenhet för den skulle trivas jättebra i någons första hem eller så.

Myrorna tänkte jag. Dom hämtar nog grejer och det är ju en fin verksamhet. Så såg jag trailern till Uppdrag granskning som ska visas ikväll...

Myrorna drivs av Frälsningsarmén. Överskottet går till arméns verksamhet för utsatta. Dom samlar in miljoner och hjälper så klart en massa folk. Men, är du homo får du inte vara med. Homosexualitet är en synd och om du syndar kan du inte få hjälp????

Alltså, vad säger man? Religionen är ett jävla skit. Om du blir kär i eller får lust till en person av samma kön som ditt eget är du utom räddning? Det är ju galenskap. Men, det etiska dilemmat för mig blir ju frågan om alla som verkligen får hjälp genom Frälsningsarméns verksamhet. Vad ska jag göra med min soffa.

Ja, självklart kommer jag ringa Stadsmissionen istället men frågan är om dom är bättre kålsupare med sin historia av skyhöga löner etc. Det är svårt att vara god. Det är svårt att kryssa mellan olika knasiga regler i välgörenhetsorganisationer. Jag önskar att det fanns en verklig välgörenhetsorganisation som inte var knuten till någon religion eller så. Vet du någon?

3 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Emmaus.
http://www.emmausbjorka.se/

Jah Hollis sa...

http://www.emmausstockholm.se/

Polkadot:: sa...

Hej!

Religion är ju som religion är dessvärre. Frälsis problem är ju att den tro deras organisation bygger på har grundidéer som inte är så lätta att anpassa till en modern stat. Att bli soldat i frälsningsarmén är inte att få hjälp, det är att bekänna sig till en specifik tro. Det innebär att du lovar att aldrig dricka alkohol eller ta andra droger, ej helle rtobak, spela på spel, ha sex utanför äktenskapet samt att du enligt bibeln anser att äktenskapet (det heliga sakramentet inte det juridiska) är mellan man och kvinna. Därför är det svårt att leva i homosexuellt aktivt partnerskap i Frälsis. Du får vara homosexuell. Men du får inte ha sex utanför äktenskapet. Och äktenskapet är bara mellan man och kvinna. Mossigt och knasigt? Javisst. Men blanda inte ihop de som är mest troende och redas hårda regler för dem själva med dem de hjälper. Frälsningsarmén hjälper alla oavsett sexualitet, religion eller situation. Även de som är fulla eller höga, trots deras egna hårda regler på detta... De flesta av dessa organisationer har en kristen grund. Man får nog köpa att de som GER hjälpen har egna konstiga livsregler. Det är upp till dem. Viktigast är att de hjälper ALLA.