torsdag 8 maj 2008

Ögon känsliga för grönt

Jag hade en gång en kkompis som gjorde ett radioreportage med titeln "ögon känsliga för grönt". Reportaget har jag hört sådär hundra gånger, efter långa varma nätter på stan. Han hade (har?)nämligen ett fantastiskt stort behov av beröm så vi lyssnade igenom hans rep gång på gång för att konstatera hur bra han var!! "Ta ett glas till så kan vi bara lyssna på den där fraseringen jag gjorde"... Det blev många glas innan vi äntligen gick vidare - åt varsit håll.

På Irland sägs man ha flera hundra ord för grönt. Jag kan intyga att nyanserna av grönt i den irländska faunan är många men det slår aldrig naturen i vårdel av världen. När jag tittar ut genom fönstret eller susar fram på cykeln bländas jag nästan av den skira, mjuka grönskan som snart ska skifta i mörkare grönt.

Kanske borde man slänga in en klutt grönt i den svenska flaggan? Ett litet streck för att markera. Kanske borde jag åka tillbaka till Irland? En liten resa för skojs skull.

När jag ändå håller på att ändra de svenska nationalsymbolerna så har jag ett förslag till ny nationalsång också. Har du ögon känsliga för grönt kan du höra mitt förslag här!

1 kommentar:

Mikael K sa...

Hihi. Låter som om han var i en tävling utan slut. Klara, färdiga, lyssna. Och mer därtill. Puh!