torsdag 1 december 2016

Världsaidsdagen

Idag är det världsaidsdagen. För mig är det en dag för kamp och stolthet. Så istället för att rada upp en massa fakta som att bara 50 % av de personer runt om i världen som lever med hiv har tillgång till behandling eller att i Sverige är över 95 % av de som känner till sin hiv-status smittfria pga medicinering eller att i söder som Sahara är det flickor mellan 15 ch 19 som har högst risk att drabbas av infektionen ska jag prata om något annat.

Bildresultat för aids

Föresten, vill bara nämna att kondom är ett utmärkt skydd mot hiv, synd bara att så många framför allt i syd inte har tillgång till just kondom. Och ja, trist också att katolska kyrkan forfarande inte ser med blida ögon på detta livsviktiga skydd.

Men, ja - just det, stolthet och kamp.

Alltså, istället för fakta som du själv kan söka upp både här och där så vill jag istället tacka alla mina vänner som jag fått jobba med i kampen mot hiv och det stigma som omgärdar viruset. Det jag lärt mig av er under de år jag hade förmånen att få vara med i det globala arbetet har gjort mig till en bättre jurist och troligtvis också en bättre människa. Att jag fått möjlighet att dela talarstol med prominenta domare, prata med jurister från runt om i världen och dessutom möta aktivister från syd och nord är en sån rikedom. Tack för allt jag fått lära mig, och uppe på barrikaderna möts vi igen.




Inga kommentarer: