måndag 4 februari 2013

Vad jag gör på jobbet idag?

En liten stämningsbild av vad jag gör på jobbet just idag.

Vaknade till diskussionen vi förberett under helgen kring ändringar i sexualbrottslagen. Frågan om alla värderingar kan ändras genom lagstiftning om jag ska förenkla det hela. Det tror ju inte jag som tillhör dem som tycker att regeringens nya förslag är ganska bra. Annat måste till, typ bättre utredningar, stöd till brottsoffer och samtal i samhället.

Så lite planering kring vår nya mottagning som vänder sig till äldre personer som vill prata sex, alltså en ungdomsmottagning fast för 50 +. Det är en bra grej. Det duger inte att vi snackar om det i tonåren, sedan kanske möjligtvis en vända när vi får barn. Det måste finnas utrymme att snacka även i andra delar av livet.

Svarar på frågor kring hetslagstiftningen. Varför fokuserar vi på hets mot homo-, bi- och transpersoner när även hetros hetsas mot? Svarar på frågor kring partnervåld, varför lyfter vi fram mäns våld mot kvinnor när det även finns kvinnor som slår män? Svaret är, all hets och allt våld ska stävjas - så klart.

Skriver inbjudan till workshop om kriminalisering av personer som lever med hiv. Hur kunde det gå så illa att Sverige är ett av de länder som dömer flest till straff pga en sjukdom?

Tja, det är sånt jag gör på jobbet idag. 

Vad gör du?




Inga kommentarer: