lördag 7 januari 2017

Om nyår, raketer och vad som är nytt

De senaste typ 20-30 åren har jag firat nyår med nära och kära i Sundbyberg. Till att börja med gjorde vi till tradition att äta kalkon men traditioner är ju till för att göra upp med så numera blir det olika menyer varje år. Förr om åren gick vi alltid till Tornparken, en av de högsta platserna i vår lilla stad. Där ligger vattentornet och där samlades massor av folk. Det var kul för barnen för deras vänner var också där och vi andra kunde skåla och pussas och sånt man gör vid tolvslaget.

För kanske 10-15 år sedan fick vi dock nog. Det hysteriska raketskjutandet hade gått över styr. Både vuxna och äldre tonåringar med ett och annat glas för mycket under västen (ja, alla män/pojkar) hivade iväg raketer och smällare åt alla håll och kanter. Det kändes faktiskt osäkert och obehagligt. Eller, var det så att vi hade blivit äldre och klokare - jag är faktiskt inte helt säker på vad som var orsaken. 

Veckorna innan nyår hade det smällts och pangat och skjutits som bara den. Debatterna har så länge jag kan minnas gått höga. Det har ropats på förbud, organiserade fyrverkerier (vilket var poppis under några år) och bättre kontroller och straff och vad vet jag. 

Nu läser jag i tidningarna att jag har fel. Att det är helt nytt med smällande innan nyår och att det är helt nytt med ungdomar/vuxna som skjuter hej vilt. Jag gjorde en liten snabb googling och hittade hur många artiklar som helst. Om attacker, dödsfall och bråk. Om krav på regleringar och kontroller. Inget är nytt. Att branschen själva är de som tar ansvar - det är dock väldigt bra. 

Inga kommentarer: