tisdag 3 september 2013

En sväng till Göteborg

Har varit i Göteborg idag. Åkte tidigt i morse och sitter i skrivande stund fast i Hallsberg. Det kommer ta några timmar innan jag är i Stockholm och arbetsdagen blir därmed lång. Som väl är kan jag jobba lite under tiden för i morgon kommer jag ta sovmorgon. Jag jobbar på det föredrag som jag hållit idag. Det ska nämligen göras igen, ganska snart, och det finns helt klart förbättringspotential. Måste beskriva dubbel straffbarhet bättre. Måste plocka ut godbitarna ur diskrimineringslagen och jag måste få med reglerna om människohandel.

Det kan ju låta kryptiskt men min uppgift idag har varit att föreläsa för tolkar som gått en kurs i SRHR-tolkning. Väldigt roligt och spännande. Också fullt av svårigheter. Hur förklarar en person som inte har ord och begrepp för alla kroppens delar att hen blivit utsatt för övergrepp? Hur funkar det i samtal med myndigheter eller sjukvård om både tolken och personen hen tolkar åt tycker det är svårt och pinsamt? Det finns många fallgropar och svåra avvägningar.

Mina två timmar gick snabbt men snart ska en ny kull få samma utbildning. De satsar mycket på sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter i Västra Götaland. Tolkförmedlingen ville ha min kurs i juridiska för alla sina 600 tolkar. Det hinner jag inte med men det är ju smickrande ändå.

Sitter fortfarande fast i Hallsberg. Ska fila lite på min power point.

Inga kommentarer: