torsdag 22 augusti 2013

Tack till dig som tar risken

Det var länge sedan jag skrev ett inlägg på denna blogg. Flera månader sedan faktiskt. Idag ska jag prova och se om jag har energin att börja skriva igen. Jag känner behov av att skriva allt oftare och det blir av just idag beror på en hemsk händelse igår. En attack på fyra personer i Somalia varav tre var svenska politiker. Två av de fyra överlevde, en av dem en kvinna från Rinkeby. En lokal person dog i attacken liksom en svensk man.

Idag har jag varit på minnesstund för den svenske mannen som så tragiskt blev dödad. Han var 24 år och aktiv i både ungdomsförbund och i partiet. På minnesstunden deltog massor av ungdomar vilket så klart både var sorgligt och hoppfullt. 


De två svenska politikerna var i Somalia för att förbereda ett demokratiprojekt. De var där för att försöka skapa en bättre värd. Samtidigt lever människor i området ständigt med våldet. Vi måste orka och våga fortsätta kampen för en bättre värld, även där det är som farligast. Försvarare av mänskliga rättigheter lever farligt, vi måste fortsätta leva farligt.

Vi behöver fundera ibland, när vi skickar en välbehövlig hundralapp till någon biståndsorganisation att det är människor som ska utföra arbetet. Vi behöver ge dem en medalj lite då och då för att de tar riskerna så att vi andra slipper.

Inga kommentarer: