fredag 23 augusti 2013

Köp en medalj

I mitt jobb träffar jag ofta spännande och intressanta människor. Människor som gör viktiga saker, är bra på det dom gör och som brinner. Som en röd tråd finns ju så klart sexet, eller rättare sagt sexualupplysningen och de sexuella rättigheterna liksom jämställdhet och hälsa.

Idag har jag till exempel haft förmånen att träffa en ung tjej som heter Cecilia. Hon driver ett projekt som heter Futebol da Forca. I Moçambique har hennes organisation startat massor av fotbollslag för tjejer. Lagen spelar inte bara fotboll utan man pratar också jämställdhet, sexuella och reproduktiva rättigheter och hälsa och så har man kul.

Cecilia är en inspirerande person och hennes projekt likaså. Igår skrev jag om hjältar som tar risker. Idag tänker jag tipsa dig om att man kan göra gott på andra sätt också. Kanske du vill bli tränare i ett lag när Futebol da Forca nu kommer till Sverige? Kanske vill du bidra på något annat sätt. Igår sa jag att vi borde ge medaljer till modiga människor som jobbat i bistånd. Idag kan du köpa en medalj för ett gott syfte.

Kolla här.

Inga kommentarer: