fredag 8 mars 2013

Mer debatt

Funderade ett tag på att söka jobb som debattredaktör på en kvällstidning. Alltså, jag har ju redan ett sjukt roligt och viktigt jobb men för att se om tidningen skulle vara modiga nog att lyssna på just mina idéer. Tog ett snack med familjen Slow över några glas vin för att gå igenom min förträfflighet och kom väl fram till att om tidningen inte ville ha mina tjänster fick de fan skylla sig själva.

Om jag var debattredaktör skulle jag så klart skapa den där arenan som saknas (sic). Där stan möter landet. Där människors väl och ve blir relevant igen. En debattarena där "vanligt folk" kommer till tals men också känner igen sig när "etablerade debattörer" ger uttryck för sitt eftersom det betyder något. En plats där åsikter bryts mot varandra på riktigt. En plats där unga och gamla och vi där emellan varje dag vill veta vad som ska hända och där ursprung saknar betydelse.

Ge mig en arena som ger utrymme till de unga. Till dem som behöver berätta om sin samtid för oss som behöver höra. De som levt hela sitt (politiskt) medvetna liv med en borgerlig regeringen och som behöver hopp om att ett annat liv är möjligt. En debattarena som ser till att regeringsskifte blir möjligt.....

En del människor vill ha debatt i pappersformat. Andra kräver snabba inlägg på nätet - i värsta fall på 140 tecken. Alla har en åsikt. Hur får vi ihop det här? Går det att få debatt, inte "bara" cementerade åsikter. En arena som är öppen för nya, fria tankar. Där det blåser lite och där luften verkligen är fri. Alltså - där det är viktigare att tänka fritt än att tänka rätt varje gång. Där man får ångra sig när man hört motståndarens argument och där samtalet bara fortsätter och fortsätter!

Fixa det!


Inga kommentarer: