måndag 18 mars 2013

Jag förlåter inte!

I förra veckan läste vi alla Jonas Hassen Khemiris fantastiska text till Beatrice Ask. Dagen efter skulle hon "försvara" sig i tv. Det gick så där. Ilskan när en justitieminister inte "förstår" frågan om hur en svensk som inte är blond och blåögd ska bete sig för att inte vara misstänkt är skarp. Är det samhället vi vill leva i?Ett samhälle där det är lika med att vara misstänkt att ha en eller två föräldrar som inte är födda i Sverige eller gud förbjude själv vara född utomlands. Eller, ja inte om man är norrman eller finne då utan du vet UTLÄNDSK... Det är faktiskt mina barn hon talar om.

Idag tog migrationsminister Billström rasismen inom moderaterna till nya höjder när han i en intervju med DN berättar att det inte är etniska svenskar mitt i livet som är flyktinggömmarna som möjliggör för papperslösa att bli kvar i Sverige. Inte små snälla svenska tanter. Alltså, ilskan jag känner när jag skriver detta är svår att hantera. Det är en av anledningarna till att jag inte skrivit om det förut, det är så svårt att hålla sig tillräckligt kall.

Nåja, medan jag och andra är fly förbannade på Billström har kompisarna i MP uttryckt sin oro. De har inte krävt en förklaring, de har inte rasat och de har framför allt inte avbrutit samarbetet om migrationspolitiken. De har uttryckt sin oro. Skrämmande! Nu har ändå Billström tvingats till korset för att be om ursäkt. Han har uttryckt sig slarvigt säger han. Vet ni, jag tror MP kommer förlåta honom men det kommer inte jag. Inte en chans att jag förlåter!

Inga kommentarer: