fredag 11 juni 2010

Fotbolls-VM är igång

Så är det då igång - fotbolls-VM i Sydafrika. Man kan kritisera kommersialiseringen. Man kan ha åsikter om att folket i Sydafrika inte får tjäna pengar på alla gäster för att coca-cola och Mc Donalds ska ha sitt. Man kan ha åsikter om det och det bör man ha.

När BafanaBafana tågar in på arenan, dansandes och sjungandes. När folk gläds åt att sitta i bilkö på vägen hem för man firar tillsammans. När jag ser Sydafrika göra VMs första mål på stadion som vad jag förstår ligger i Soweto. Då känner jag att det inte bara får handla om tråkigheter. fotbolls-VM är fest.

Fotbollen har en enorm kraft. Oftast handlar det om kärlek och skönhet. Ett lagspel med utrymme för individuella prestationer. Det är liksom så man vill att det ska vara. Självklart skulle det vara ännu bättre om FIFA verkligen tog sitt sociala ansvar. Trots det lutar jag mig tillbaka och njuter av festen. Tänk att vara där, tänk....

PS jag håller på Ghana och lite på Portugal, så nu vet du det.

Inga kommentarer: