söndag 7 september 2008

Inget är ruttet i livsmedelsindustrin

Tog fram några tomater ur kylen för att skära upp. Tänk va märkligt, när jag såg att två av dem var på väg att mjukna och ruttna lite blev jag glad. Tomaterna i fråga var närodlade med både smak och form. Alltså inte formpressade och manipulerade.

På min lokala ICA-butik är de svenska äpplena DYRARE än de som flugit eller åkt båt runt halva jorden. 40 spänn kilot, är de helt jävla skogstokiga? Nå, det finns andra affärer där de har mer rimliga priser. De där äpplena som har transporterats långa vägar blir aldrig dåliga, det känns inte helt naturligt.

Såg att en köttproducent börjat märka sina produkter med "innehåller inte glutamat". Konstigt, varför ska man tillsätta glutamat i rökt skinka? Det var något E-nummer som de heller inte använde och så har de slutat med socker i majsen. Anledningen till märkningen är väl så klart att konsumenterna börjat säga ifrån. Det är bra, vi borde göra det oftare. Boken "Den hemlige kocken" kanske borde finnas i hemkunskaps-salarna runt om i landet.

Till slut och på samma tema; igår bakade jag ett bröd med närmalt mjöl från Dingtuna kvarn. Mjölet fick jag i present för någon vecka sedan. Det är häftigt att det faktiskt är sådan skillnad på mjöl och mjöl. Struktur, glutensträngar, färg. Åker du förbi kvarnen, stanna till och kolla, det är värt besväret - jag lovar.

7 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag kan knappast kommentera det bättre än dessa killar från popens gyllene era:
www.youtube.com/watch?v=su6Z9RjpqdE

Alla smutsiga detaljer sa...

Hi hi

Liz1e sa...

själv höll jag på att storkna när jag skulle handla gurka häromdagen - 44.90/kg. Förvisso svensk & kravodlad, men ändå... tur att jag åkte till min hovleverantör i sta'n där de sålde annan, dock lika svensk, gurka (ok, inte kravmärkt) men för 9.90/kg. Ledsen, men vi har inte råd att handla "rätt".

Eva Nygren sa...

Liz1e! 44.90 för ett kilo gurka? Vilken bästa-kommun bor du i ...

ASD: Jag tycker att det märks i affärer att de är mycket mer känsliga och försiktiga vad gäller kundfrågor. Även på restauranger, om man till exempel frågar var köttet kommer ifrån, brukar de kunna svara, eller blir lite skamsna om de inte kan. Det finaste vad gäller medvetenhet om råvaror har vi ju på restaurang Brogatan i Malmö som du bör besöka, med alla dina smutsiga detaljer, när du är där.

Liz1e sa...

eva: gurkpriset var på AG:s i Lund!
ASD, du behöver inte ens åka till Malmö för att äta Brogatans mat. Köp deras kokbok, Sverige första KRAV-märkta sådan, och laga deras läckerheter själv:)
ISBN 91-518-3705-6

Anonym sa...

Dingtuna kvarn, ligger mitt i Västerås. Mellansvensk mellanstor stad. Håller med, det låter lantligt...

Alla smutsiga detaljer sa...

Tack för tips om kokbok och restaurang, ni känner ju till mina matporrfantasier sen tidigare...
Stentorp, vem har snackat om lantligt, det kan väl vara närproducerat även om det är tillverkat i en mellanstor svensk stad? Jag brukar handla på Saltå och tycker det är skilnad på det jag köper där, på plats och samma mjöl i min butik (mer än priset då alltså).