måndag 14 februari 2011

Vill ni ha det som i Sovjet eller?

Idag är det alla hjärtans dag. Det skiter jag i. Av alla kommersiella högtider är det nog denna som jag tycker mest illa om. Jag menar halloween och sånt är också trams men det är å andra sidan väldigt tillåtande. Alla hjärtans dag däremot skapar både ångest och hål i plånboken.

Vill du krama mig så gör gärna det - imorgon.

Annars är det mycket med integritet och yttrandefrihet just nu. Hörde på radion att folk i Egypten i princip lyft ut sina chefer från den statliga nyhetsbyrån som tvingat dom att förmedla falska nyheter i stor omfattning. Man kan ju lugnt konstatera att Al Jazeera som varit ganska bespottat tidigare verkligen visat vägen genom revolutionen som en fri och oberoende nyhetskälla.

Detta visar tydligt hur viktigt det är med yttrande-, tryck- och pressfrihet. Samtidigt stiftar EU:s ordförandeland Rumänien lagar som inskränker just dessa grundläggande friheter. I Sverige sitter en utredning och funderar på hur vi ska anpassa den svenska yttrandefriheten till den europeiska istället för tvärt om. Lyssna på denna radiokrönika och säg sedan vad du tycker?

För övrigt tycker jag du ska läsa denna artikel också, mycket välskriven (hehe).

1 kommentar:

Jah Hollis sa...

Alla hjärtans dag, eller Sankt Valentins dag, var ju från början en icke-komersiell dag som sedan kidnappades av handelsmännen. Som så mycket annat.